På svampplock i Uppsala med drottning...

Hade inga förväntningar alls när jag landade på Konserthuset i Uppsala med Smulan Härenstam från Blixten & Co...  Champions of Rock med Peter Johansson. Peter och jag har arbetat i hop några gånger när han gästat hos Sing A Long och Musikmaskinen, en mycket begåvad, musikalisk och positiv man. Men vad är det här, en brinnande akustisk gitarr modell billig på loggan..?!
Hade, tack och lov, hört att det inte hade varit så bra på Cirkus några dagar tidigare...
Det som mötte oss var ett taggat band, en energi full Peter, gästartister som gav allt, ett stort knippe Queenlåtar och en fantastisk och entusiastisk publik. Med facit i hand och mina tidigare referenser från vänner måste det ha hänt en hel del på gigen mellan Sthlm och Uppsala! Ståhår på flera nummer och många skratt... Jättebra och underhållande. Det som slog mig mest var att den låtskatt som Queen producerade under sin tid som band, de vida kasten mellan stilar och arrangemang, verkligen är fantastisk...
Tillbaka till showen!
Det var vad det var... ett fett covergig med naturtroget band... troligtvis precis som en del av musikerna i Queen låter själva idag... Nu kommer jag få hotbrev!
Kul var att Tony Bourke spelade trummor, en gammal erkänd teater/ sessiontrummis från London som verkligen har skinn på näsan. Jag har förstått att Tony ofta använder ett Yamaha 9000 recording, så jag blev mycket förvånad när inte ett sådant var med på turnén. Roger Taylor, trummisen i Queen hade tex ett 9000 recording på Live Magic Tour 1986.
Skärpning! Ha ha...
Bäst och sämst under kvällen var samma låt, Killer Queen! Nina Söderquist sjöng låten jag älskar men så plötsligt, alldeles för nära början, slutade den... abrupt!
Så då gör jag det också...
eyboard

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0