Kan man bli riktigt mätt på musik...



Jimmy Wahlsteen
och jag på miniturné, förlåt microturné och det känns extra bra att åka med honom.
Våra Spanien och Englandsresor tillsammans med Emilia de Poret går till historien som de roligaste och mest kulinariska i mitt liv. Har vi tur kan vi nog få i oss något gott även den här gången.
Nu destination Örebro för clinics, han gitarr och jag trummor. Jimmy passar på att snacka och promota sitt nya album 181st Songs. Först gör vi ett nedslag på en musikaffär där Jimmy ska framföra ett par låtar. Jag spelar min modifierade Cajon på en av dom under kvällen.

Clinics är en relativt nytt begrepp för mig, inte att jag inte har besökt just sådana, tro mig, kommer t.ex. aldrig glömma Greg Bissonettes och Vinni Colaiutas clinics jag besökte som ung när jag pluggade musik i Hollywood. Året var 1987, magen full av Lasagne från den Italienska krogen jag åt på varje dag, sen en konsert eller workshop, musikklubb eller just clinic... Minnen för livet!
Nä..Clinics är nytt begrepp för mig för att jag ger dom idag...  Att man får agera pedagog är mer än givande.
Man får röra om i grytan av de kunskaper man man samlat på sig under åren och det dyker upp ingredienser man glömt man hade införskaffat sig. För varje slevtag upptäcker man något nytt och slutligen inser man att dom som spisat ens clinic faktiskt tycker att grytan både värmde, var näringsrik och förhoppningsvis riktigt god. Att du på köpet även kan skedade upp en bit morot till dig själv inför kommande jobb är ingen nackdel.

Det mest fantastisk med att hålla i clinics är mötena med alla människor, att få deras frågor, få höra när dom berättar om sina drömmar, mål och visioner.

Men vad har jag då på min clinicmenyn? En nypa hand, sittställning och teknik, en handfull psykologi, ett kilo erfarenhet, allt kokat med en fond av gehör och kryddat med grooves och dynamik. Tyvärr kan jag inte själv läsa recept men jag talar dock om kunskapen och behovet av att kunna läsa vid olika sorters arbeten...
Noter är förresten något jag arbetar hårt med nu då jag har tröttnat på att ha mitt okunnande hängandes som ett ok över mina axlar.


Nu är jag på väg hem igen efter lyckade dagar och många fina möten. Som pricken över I har Jimmy och jag under den här helgen blivit bjudna på både Spansk och Asiatisk mat i toppklass av Medborgarskolans representant Reneé Hanqvist. För övrigt är det hon som kokat ihop hela den här idén med att låta oss göra clinics.


P.s. Om jag skulle köpa en ny kastrull, skulle det bli den här! John har lämnat Yamahaköket och det lär bli svårt att få tag i den här fantastiska signatur virveln i framtiden... det ryktas att det finns ett fåtal ex kvar?! D.s.

BSD1465NJR

BSD1465NJR

14" x 6 1/2" Birch Snare Drum; John"JR"Robinson Signature Model


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0