2 metronomer... kanske OVERKILL!


Micke Nogueira Svensson från Overkills lilla arrangemang.


Fick lite frågor och ett önskemål på bild förra inlägget, brännande ämne det här med tempo...

Jag har två metronomer som jag tyvärr inte fått tummen ur och synkronisera än, skulle önska att den ena startade när jag satte av den andra och tvärt om. Ska be någon kunnig om hjälp, kanske någon där ute vet?
Jag har just 2 metronomer för att kunna förinställa den ena för ett tempo när det går undan mellan 2 låtar eller för vissa svårare passager i ett medley t.ex.
I Singing Bee är det tight mellan startjingeln, som går i ett visst tempo, och introlåten, som går i ett annat, och för att göra bildproducenten och skripta en tjänst vill man att det ska bli exakt lika långa tagningar vid rep och live så metronomen är ett måste. Jag har ca 3 sekunder mellan låtarna för applåder sen bör jag vara igång med inräkningen på nästa låt... man hinner helt enkelt inte ställa om en metronom utan jag programmerar en annan i förväg.

Vad ska man välja för någon metronom undrar en del? Ingen aning?! Jag har inte hittat en enda som har allt.
Antingen brusar de för mycket, är plastiga och känsliga, eller så har det struliga inställnings parametrar. Den bästa som funnits var en metronom med en liten vibrerande platta som var tyst och gjorde att man kunde känna tempot mot fingrarna men den fick dom dra tillbaka p.g.a icke godkända industriella värden, antingen var det för mycket bly i vissa komponenter eller någon annat miljöaspekt?! Skumt var det!

Antingen, om jag använder InEar under ett gig, låter metronomerna gå in i min mixer där jag kan ställa nivåer individuellt gentemot övrig monitor eller så brukar jag ha en metronom med en liten öronsnäcka i ena örat för att på så sätt kunna få en fingervisning om tempo under monitorgig. Vad det har för inverkan på min hörsel vågar jag inte ens tänka på, tror det är förödande, men jag har med den eskalerande dövhet jag upplevt de senaste åren, konstaterat att spjutkastaren har sin arm, skomakaren sin tumme, trummisen sitt öra...

Hoppas jag kunnat besvara några frågor?

Ps. Titta vad jag hittade på Yamahas US sida... en riktig liten gaget! Ds.




ME120 metronome

Kommentarer
Postat av: Overkill

Kolla in Petersons metronomer:

http://petersontuners.com/index.cfm?category=159



Om du vill kan vi beställa Yamahan och Peterson från USA via mitt konto där.

2010-05-31 @ 12:22:27
Postat av: Herman

Den med vibrerande platta var för övrigt en Yamaha ClickStation!

Säg åt dom att göra en ny!

2010-06-01 @ 10:41:34
Postat av: Tomas

Hej Adam,

Sitter och läser din blogg.

Vad verbal du har blivit kompis ! Jag menar...du skriver så bra, helt imponerad!

Det finns en metronom som jag tror är det du letar efter.

http://www.petersontuners.com/index.cfm?category=163

Kram Tomas

2010-10-22 @ 08:39:57
Postat av: Tama

Jag fattar inte riktigt va grejen var med två metronomer

TAMAs metronom som du använder går ju att programera..

2010-11-01 @ 16:27:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0