Fjädrar och rykten om turnérande stenar...


Rock Tour

Foto: Yamaha Scandinavia.

 


Kollar ni Idol?

I bakgrunden, på ”Nyartisternas” scen, står ett trumset som tillhör Johan Franzon. Yamaha kan man läsa på frontskinnet om man kisar.

Nu skulle man ju kunna tro att han, som vanligt, har bästa och dyraste man kan frambringa i trumväg, Absolut eller Recording t.ex., men så är det icke i det här fallet.

Det är det senaste tillskottet i Yamahatrumfamiljen, ROCK TOUR som står där i sin fina gråmatta finish.

Här har vi ett trumset som har suddat ut gränserna mellan ett nybörjarset och ett proffsset. Sanningen är den att det är ett proffsset till priset av ett nybörjarset.

Fråga mig inte hur dom gjort det men dom låter enligt rykte, fantastiskt och du kan få ett grundset för bra under 15 000:-. Kontrollerade, mjuka med lite Vintage- anda säger Johan själv. Han har satt REMO coatet Emperor på pukorna och storlekarna han använder på Idol är, 10” 14” 16” 22”. Jag tror faktiskt att jag ska åka till TV studion i veckan och prova dom själv. Återkommer med en egen test blogg snarast… Rykten kan jag inte tro på!

 

Just apropå rykten har jag börjar reflektera över hur människan inte riktigt, rent moraliskt, har utvecklats i takt med Internets revolution . Man kan dagligen läsa flertalet övertramp där den skrivande inte kan ha tänkt längre än till tangenten på datorn. Saker man kanske förut skvallrade om eller anförtrodde en nära vän, på tu man hand, skrivs ut på Face Book och träffar tusentals människor. Tänker t.ex. på hatgruppen mot modellen i Apolivareklamen som hade över 20 000 medlemmar, där folk var rent hatiska mot tjejen, inte producenterna av filmen… hur fan tänker man då?

Eller som när en utav mina absolut bästa vänner klarade livhanken med nöd och näppe i ett skottdrama häromdagen och jag får läsa kommentarer om att det var synd att dom missade? Hur illa får man bete sig? Visst kan man ha personliga åsikter en person, hans/ hennes arbete eller en dålig handling. Men innan man förpestar någons rykte, sårar eller t.o.m. önskar livet av någon bör man tänka sig lite för.

 

Det finns en film, jag tror den heter Doubt, Maril Streep spelar en nunna som med stenhård hand driver en pojkskola under mitten av 60 talet i Bronx. Vid ett tillfälle i filmen berättas en historia: En kvinna har fått dåligt samvete då hon spridit ut rykte som inte bar på vidare värst mycket sanningshalt. Hon går till en präst för att be om syndernas förlåtelse. Prästen ber henne ta en kudde och skära upp den på taket till hennes hus. Hon gör som prästen ber henne och dagen efter återkommer hon till kyrkan och prästen frågar om hon gjort det han bad henne om och om vad som hände? Kvinnan svarar: Det blev fjädrar överallt och dom spreds för vinden! Prästen ber då henne att samla ihop alla fjädrarna. Hon svara: Men det går ju inte, jag vet ju inte vart de flög?!

Kanske ska man se det skrivna ordet som en fjäder och Internet som en utav de kanske starkaste och mest världstäckande vindarna vi någonsin skådat?

 

 

Ps. Jag ska passa på att skära upp en fantastisk kudde trummor från den här nya  Brittiska Yamahatrumsidan! Här kan ni klicka runt mellan roliga och snygga undersidor och jag ber er titta lite extra på Rock Tour och Club Back Beat, där det finns filmer där man får höra virveltrummorna live! Men det är fakta! Ds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0