Sing A Long... i retroperspektiv!

Ett utav de roligaste jobb jag har fått äran att göra är de 4 säsongerna av Sing A Long.
Det har verkligen varit en erfarenhet att slänga sig ut i okända låtar, i galet "påtända" tempon med tonarter som fått bandet att leta i "krabbgång" på halsar och keyboards. Men vad roligt!
I huvudet på mig ställdes konstant frågorna: - Ska jag försöka sänka tempot, när ska jag hänga på, när och hur ska man sluta den här lilla improvisationen?
Hade det inte varit för vårt interna miksystem hade man varit ute och cyklat mer än vad man gjorde. Ni skulle hört hur snacket gick: - fan tror det är... prästens lilla kråka... nej, ta mig till havet... Cm?... nej F! refräng nu!! Total hysteri!
Jimmy Wahlsteen var kapellmästare, Jocke Ottebjörk, bas och på keyboard spelade antingen Stefan Brunzell eller Martin Persson, båda med laserskarpa gehör och låtrepertoarer som imponerar!
Jag använde 3 olika trumset under de 4 säsongerna, det som fungerade bäst var det vita PHXet jag hade till låns från Yamaha innan "mitt" eget kom. Det vita kan du höra på Singing Bee-säsong 2 och 3. Det fanns några problem, man hade byggt ett plexi runt trumpodiet vilket gjorde att jag totalt tappade kontakt med omvärlden och det allra värsta var att det var förödande för akustiken. Det blev mycket bättre när Brolla, ljudteknikern, kom på att vi kunde ta bort 1/3 av glaset utan att det läckte in för mycket "trumskrammel" i de tävlandes myggor. Vi blev trots det aldrig riktigt nöjda med slutresultatet, tyvärr...
Ett intressant möte var en virvel jag fick skickad till mig för test. Vintage Custom 14"x 6"!

VSD1460 untitled
Den var INTE snygg men den lät väldigt bra, varm, dynamisk och den kändes mjuk att spela på. Resultatet, just på Sing A Long, där jag slår ganska hårt, var att jag spelade den tills den "bottnade", den började nästan få distortion, vilket jag aldrig har varit med om förut, den mötte sin totala maxvolym väldigt tidigt. Kul och funkigt!
Hade jag spelat mycket jazz eller var virvelsamlare hade jag velat behålla den.
Synd att programmet lades ned men... tack för den tiden! / Adam
Washi settet med Vintage Custom-virveln...

Kommentarer
Postat av: therese adela

gud va trevligt att du ger dig in i det här!! saknar dig fina

2009-10-05 @ 12:20:14
URL: http://funkish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0