Under allt annat än tystnad... bl.a. på Tranquilo!

Foto: Renée Hankvist


Bananstaden och Säffle! Clinicturné igen, Jmmy Wahlsteen och jag under koordinering av Renée Hankvist.
Jimmy har många fina gitarrister och åhörare i sin grupp, jag har bl.a. två keyboardister?! Här gäller det att tänka blixtsnabbt! Tack och lov tycker de om programmera trummor och beats i sina hemstudios vilket gör att jag kan ge lite roliga tips och idéer de kan prova hemma. Några timmar senare plågas jag koncentrationshuvudvärk och av känslan att jag inte kunnat förmedla tillräckligt med matnyttig information.

På eftermiddagen försöker vi entusiasmera deltagarna till att ta tag i deras mål och delmål. En deltagare vill få gig till sitt orginalband, en annan drömmer om att göra reklamfilmsmusik och någon sitter bara tyst och ser drömmande ut genom fönstret på våren som börjar knoppa. Kanske är han nöjd med det han gör, gilla att lyssna på jazz!

Jimmy bränner plötsligt av en lång lista med tips hur du sprider din musik över nätet, han vet hur man gör, med sina över 600.000 visningar på YouTube! Alla börjar anteckna, till och med den drömmande Jazzgossen... på små gröna PostIt-lappar som han gömmer i sin plånbok. Det är fina gåvor Jimmy ger.
Jag ger mer en cynisk och svart föreläsning om hur dålig gageutvecklingen varit under de 10 senaste åren...

Alla verkar till slut mycket nöjda och innan vi åker mot Säffle äter vi så klart en riktigt bra middag på Tranquilo, en alternativ grillrestaurang jag gillar mycket... att sen minnet från ett fantastiskt gig på just Tranquilo, med Magnum Coltrane Price den asvarma sommaren 2007, gör sig påmind i gör inte middagen tråkigare.

Säffle! Vi huserar en mer eller mindre uttjänat lagerbyggnad, där taket rasat in av vinterns snömassor och min lokal blir hopplös att spela trummor i. Hårt, starkt och fult ljud gör att jag nästan drar mig från att visa olika beats och grooves. Det blir så starkt att jag ser mina elever blinka varje gång jag snuddar vid en trumma. Under en låt jag spelar med backtracks solar jag ganska mycket och snabbt under ett parti och mina åhörare blinkar då så högfrekvent att jag nästan börjar skratta åt eländet... R.e.m, ( rapid eye movement), i takt!

Trummorna jag har med mig på mina clinics är mitt fantastiska Yamaha PHX kit men jag har verkligen krympt det till det minimala för att få plats i en bil. 18" bastrumma, 10" och 14" pukor och virveln är min 13" Dave Weckl.
Det blir extra roligt att spela dom trummorna när man ser hur skepsis skiner i mina deltagares ögon när dom förväntansfullt äntrar cliniclokalen och får se det lilla, lilla trumsetet. Den slutliga skönheten ligger i hur deras mungipor börjar peka uppåt när de hör dom, trummorna... jag har stämt ner bastrumman lågt och den sticker verkligen hål på myten om att en trumma ska vara stor för att låta mycket!

Annars rekommenderar jag dom trumsetsköpsugna deltagarna att titta lite extra på Yamahas nya Rock Tour serie... mycket trumma för pengarna och så har dom väldigt vackra färger att välja emellan... kolla du också!
Rock Tour

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0