Upp på storplåten Adam..!


Fet skit!

Skrev i senaste bloggen att jag skulle djupdyka i mitt cymbalgästspel... vem vet kanske någon är intresserad?

Har haft otur och klantat mig rejält när det gäller cymbaler under mina verksamma år. Två hela cymbalbagar stulna under loppet av 3 år, tre under loppet av 7 år. Jag har förlorat bra dealer med mycket intressanta företag men samtidigt inte heller hittat helt rätt, något kan alltid ha kunnat vara bättre. Antingen samarbetet, själva produkten eller Jag själv! Detta eviga sökande har fört mig till det beslutet jag tagit nu. Jag ska prova något jag aldrig provat och den här gången är det för att jag helt enkelt inte kan hålla mig ifrån dem... det är helt rätt energi i de här cymbalerna!

Jag har uppmärksammat att jag dragit mig mot tunnare, större och mer Orientaliskt klingande instrument de senaste åren men balansen är hårfin. Att hänga upp ett gäng med Chinacymbaler går inte! Det låter för markant Asiatiskt. Det ska finnas där, det Orientaliska med "bumliga" undertoner och det spruckna jag inte kan förklara med ord. Bara som en krydda dock. Dragonen i Bean, fattar du?! Samtidigt måste det vara instrument som går igenom och är tillräckligt all- round så man slipper ha t.ex. 4 Ridear. (Tro mig, det varken vill du bära eller vill ha råd till att införskaffa).

Det intressanta är att när du väl spelar en stor, tunn, cymbal med just det där lilla Orientaliska, live, i ett band, kommer bara en liten del fram och det är just det jag personligen vill komma åt. En cymbal kan låta rent fördjävligt akustiskt men i musiken känns det som basen/ botten blir ljudbäraren, likt alkoholen i ett mycket kraftigt vin, t.ex. Amarone, agerar smakbärare. Jag har lärt mig känna igen det där utan att behöva provspela cymabaler med band vilket gör att man kan sortera blixsnabbt i en gran full med cymbaler.

Du som har en cymbal hemma, gå och lyssna UNDER den en gång... En enklare, billigare, mindre och modernare cymbal har ofta inte en så stark underton. Ett riktigt bra exemplar av en handhamrad cymbal i stil med Zildijan Constantinopel har oftast EN stark underton som du lätt kan ta ut och säga vilken det är. Jag hade exempelvis ett toppex av just en sådan Ride men nu var emellertid tonen, ett E, så stark att jag vid flertal tillfällen faktiskt fick klagomål av Keyboardisten. Han fick helt enkelt välja på att flytta en meter eller transponera låtarna till just E. Han valde det första och så ska det ju självklart inte vara?!


Till saken! Jag lånade min trumkamrat Hermans säkert 32 kg tunga bag med Sabiancymbaler och provade mig igenom alla under inspelningen av Sing Sings första 5 program och nu sitter jag här någon vecka senare och ska åka igenom de 5 nästkommande programmen med endast några av Hermans cymbaler men med MÅNGA egna.
Det är Sabians HHX X- Treme Crasharna som fullständigt briljerar! Nu skrattar några av er läsare; Men sådana har jag haft i flera år!
Ja, men det har inte jag men samtidigt vet jag att hur många som helst spelat dom hur länge som helst... Grattis till er!

Jag har också hittat en Ride som är enormt användbar! Sabian Legacy Heavy Ride 22". Allt i ett!
En Sabian O- zone Ride får fungera som en China och som Hi- hats har det fått lov att bli ett par Sabian HH Manhattan Groove Hats 14" som jag vänder på för att få mer attack i själva anslaget, bottencymbalen uppe, toppcymbalen nere! Prova det mer era egna så får ni se vad som händer.

Jag kommer att återkomma med lite åsikter angående de andra cymbalerna om några dagar...

Vad jag hänger upp dessa underverk på? Om jag får välja finns bara ett ställ! Yamaha CS965 vars nya tiltled är helt unikt...

Måste avsluta med att förklara överskriften: Mosebacke, under ett avsnitt av Riktig Talkshow, Mats Ronander vänder sig om sista takten innan refrängen, ler på sitt underfundiga sätt och säger just.... Upp på storplåten Adam!
Det tog en refräng innan jag fattade men den sista spelade jag ride... tur att det var dubbelrefräng!
Tjo!CS965

Kommentarer
Postat av: Cymbalutlånare Herman

Jag har ju sagt det flera år! HHX-treme for the win! Kul att du gillar dom!

2010-09-11 @ 23:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0