Bland "Iriskt" kaffe och sliten koncept?!

 

 

Dublin! Det är väldigt många som gillar den staden har jag förstått…

Sitter på flyget hem från Irland, är lycklig och trött. En utav mina finaste vänner Jimmy Wahlsteen, gitarristen, har blivit kidnappad och det senaste dygnet har en skara på 17 personer bara umgåtts tillsammans för att fira hanns kommande giftemål, att kalla det svensexa skulle vara en nedsmutsning av vår resa.

Hade väntat mig en förfining och äkthet av den, för mig, så fullständigt uttröttande pubmusiken från Irland. Till min förvåning möttes jag av exakt samma dåliga framförande av samma slitna låtar jag blivit serverad I Sverige. Jag trodde verkligen att det Irländska pubkonceptet I Sverige var en lika utvattnad och försvenskad variant som vi kan se hos Kinaresturangen i landet. Aj, vad jag misstog mig.


Jag vill absolut inte ta glädjen från de som gillar det här, jag förstår och ser glädjen hos pubpubliken men precis som hemma I Stockholm väljer jag ett annat ställe att rosa än den Irländskapuben…


Peploe’s vinrestaurang på St. Stephen’s Green 16. Håll I hatten! Absolut värt ett besök för den matglada, bätter kött har jag sällan smakat och lökmarmeladen på toppen var grym. En fantastisk kväll och en underbar personal.

Gemyt på hög nivå I stadens centrum men jag kan inte blunda för tiggarna, uteliggarna och människor som märkbart mår dåligt. I nästan varje hus står en vacker lokal eller lägenhet tom men för uthyrning till hutlösa priser. Jag får svårt att njuta av det här då det finns en osundhet hos merparten av dem jag möter men Guinnessen flödar och det stampas I takt till Who the fuck is Alice… det är bara att hänga på!

Vad negativ jag låter! Glöm inte att jag är här med mycket fina människor och att jag I grund och botten fullständigt älskar den vänliga stämningen, historiens vingslag och den speciella arkitekturen staden ebjuder… Jag är bara lite besviken på Dublins pubvärld. Man kan lika gärna dra ner till Medis, så därför skiter jag i, av ren hämd, att skriva något om musik eller instrument…

Mer kommer dock senare i veckan från Barcelona…

 

Ps. Jag kunde inte hålla mig... Om du vill få ett riktigt bra ljud ur din gitarr när du virvlar runt bland klassiska publåtar... titta in det här gitarrerna! Yamaha LL serien... Ds.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0