Med ett "Discopalats" i Kalmar...


Alcazartrumset i Discorymden!


Sitter i turnébussen med Alcazar och ett ihopplockat band på väg till Kalmar för ett dagsgig. Klockan är 04.30, vi ska ha soundcheck kl 11.00, gig kl 14.45 och sen hem igen...
Kebbe kör och Maria Olanders, också från Unlimited Music är med.

Det lilla bandet jag plockat ihop består av Jimmy Wahsteen, gitarr, Anton Näsman, bas, ( vi möttes under auditionen för We Will Rock You när tycke uppstod), och så jag på trummor.
Med är också en massiv vägg av back tracks vi spelar med, på eller över, kalla det vad ni vill?!
Tricket under en spelning med så mycket loopar och beats är att spela grund kompet och endast det!
Nu tycker jag det är jätteroligt att just bara ha 4 in the floor och spela hi- hat låt efter låt... det är tur för det är precis vad jag får lov göra! Disco och Boogie är således absolut en utav mina favoritstilar att spela live.
Att Anton är ett roligt och bra fynd märkte jag redan på repet i torsdags, allt satt med en gång och så har han helt rätt personlighet han är varm, lugn och rolig. Han kom till bussen nästan direkt från ett gig på Tyrol med sitt egna coverprojekt, Hindenburg, Tribute to Led Zeppelin.

Jag har aldrig spelat med Alcazar förut men jag tycker så mycket om alla i gruppen så jag har verkligen sett fram emot det här. Nu ska jag sova lite men återkommer med hur det gick...

... 45 minuters sömn blev det.
Ett underbart väder i Kalmar, drygt 5 000 personer i publiken, strålande värme, vi svettas men bandet har tur, vi står i skuggan, Tess, Andreas och Lina står i solen... står och står... dansar som galningar och det är bra och underhållande! Gud vad roligt det här är, låtarna lyfter rejält när man får spela dom.
35 minuter och 8 låtar senare känns allt toppen, vi skrattar, är svettiga och lyckliga!

Något som var extra spännande var att jag hade fått nya Yamaha DTX900K att prova under giget. Jag ville ha det organiska från min akustisk bas och virveltrumma men ville testa att spela på digitala pukor, hittade snabbt ett pre set som passade så gott som på alla låtar vi spelade, Simmons liknande pukor med ett annat elektronisk alternativ al á Disco på rimsen. 2 ljud i en trumma liksom. Jag fullkomligt älskade det nya padet, känslan mellan 10" och 12" plattorna var kännbar och i stridens hetta tänkte jag över huvud taget aldrig på att det inte var riktiga pukor.

Yamahas designer har äntligen spillt över lite av sina fantastiska idéer till trumsidan. Efter att ha sett synthar, pianon och hela Silentinstrument sidan ha moderna och vackra designlösningar har dom nu lyckats fullkomligt med formgivningen på det nya padet! Mitt PHX kit klev in i Rymdåldern!

I veckan ska jag titta på närmare på padet, övrig utrustning och själva DTX hjärnan, återkommer om det...

Ps. Ta gärna en titt på designutställningarna Yamaha gör, som t.ex. den i Milano 2008 eller varför inte besöka deras Global Gateway, designsida där man kan hitta vackra instrument, golfklubbor och t.o.m. en futurisk cykel...?! Ds.



Nästan hela gänget och förmodligen världens sämsta baksäte i bilen Twist?!
Tack för ett roligt dygn...

Kommentarer
Postat av: Leif Holmström

En kör är en kör

en orkester orkester

när enat dom kör

det blir som semester:

En sinnesljuv njutning, som vårt fatteri

ej klarat om där inte fanns batteri



LH

2010-06-08 @ 03:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0