Ömtålig... knappast!


Det nya DTX- padet jag provade med Alcazar i helgen. Bra, vackert och av god kvallitet!


En tidigare vän till mig frågade mig förra sommaren: - Materiella saker är viktiga för dig va?!... Har tänkt mycket och ofta på vad det låg för värdering i den frågan. Jag tyckte det hade en negativ klang just då... kanske jag svarade nej, kanske ja, kommer faktiskt inte ihåg...

Jag arbetar idag, tack och lov, med saker som ska vara vackra och jag lägger nog väldigt mycket vikt på hur saker ser ut, känns och upplevs både i arbetet och i hemmet, en lampa, ett bord eller en blombukett kan ju vara så mycket mer! Samtidigt har jag varken "platt-tv", bil, Ipod, Iphone eller ens stereo?!
Jag har ingen stereo! Tv'n jag har är vacker, en B&O från 1982, värdigt snygg design och fantastisk bild och ljud. Den kostade 2 800:- för 3 år sedan.
Min brödrost väntade jag på att köpa i 5 år, har grillat i ugnen tills jag hittade den jag vill ha och är säker på att jag vill och kommer ha resten av livet.
Är det att vara materialistisk?! Vad är att vara materialistisk?


Nu tror ni att det brunnit i huvudet på mig och att jag biktar mig inför er... Vänta, jag kommer till saken!


Jag blir galen av det snabba kommersiella samhället vi lever i. Vi har, hemma hos mig och min son, en låda med säkert 7 par oanvändbara hörlurar av mindre bra kvalitet, trasiga, fula eller med dålig funktion som hållit i max ett halvår. Vad kostar det? Tänk om vi hade köpt riktiga lurar från början?

Nu till saken! För guds skull! Köp ett instrument som du kommer kunna ha länge, av bra kvalitet, och som du tycker är vackert och låter bra. Du kommer kunna få tillbaka pengarna för det om eller när du tröttnar på att spela eller när du ska byta upp dig en klass. Om du nu behöver det?! Köp proffssaker annars kanske du tröttnar bara för att det inte låter som det bör. Har du inte råd att köpa nytt, vänta eller köp begagnat! Det finns massvis med erbjudande i musikaffärerna, billiga dealar på nytt, fullständigt skit, märk väl med snygg finish, som du luras att köpa när du för samma peng skulle du kunna få ett riktigt bra instrument om man letar lite eller köper begagnat.

Största problemet när man köper trummor är cymbalerna. Har man okunskap eller otur och får börja sina första år som trummis med stansade och inte smidda cymbaler kommer det troligtvis sluta med att hela lusten att spela försvinner bara p.g.a. att det låter så illa. Varför inta bara köpa ett par riktiga Hi- hats, begagnat? Ett par som du 20 år senare kommer skruva upp på stället samtidigt som du berättar för dina musikervänner: - Tänk, det här är mina första cymbaler, jag spela på dom än...

Än värre är de digitala trumseten som säljs nu i paket för runt 4000:- tänkt till nybörjartrummisar. Jag kan sätta en peng på att om man skulle gå in på pojk/ flickrummen om ett halvår står dom och dammar om dom inte redan ligger i en kartong på vinden. Det låter verkligen apa om dom, jag vet för jag har elever som har sådana hemma och jag vägrar ge lektioner på deras "trummor"! Vi slår på kuddar eller på golvet, det är både bättre ljud och bättre känsla.

Jag har turen att kunna få pröva och tillhandahålla massvis med fina och vackra instrument! Jag lägger ner mycket vikt på mitt sound och hur mitt instrument ser ut och upplevs när jag spelar på det. Det tog väldigt lång tid att lära mig och det blev väldigt dyrt... tänk om jag hade lyssnat på mig själv.... tidigare!


Jag avslutar med ett citat av Milan Kundera från boken Varats Olidliga Lätthet som säger så mycket mer om skönhet än den du kan köpa dyrt, kanske det kan vara en åldrad gitarr en stad eller en människa, kanske bara patina.

"Ofrivillig skönhet. Ja. Man kunde också säga: skönhet av misstag. Innan skönheten helt försvinner ur världen, lever den kvar några ögonblick till, men av misstag. Skönhet av misstag är det sista stadiet stadiet i skönhetens historia."


Ps. Jag hann inte mer än att stega igenom ljuden på nya DTX kitet idag innan det skulle skickas vidare, hoppas dock snart kunna ge en review. Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0