Tusen och en... kväll?!



Ett årligen återkommande arbete har varit att spela med kören "Du kan sjunga gospel..." med Gabriell Forss i spetsen. Nu var det dax igen!
Kommer ihåg första gången, förstod liksom inte storheten och idén med att samla en sådan stor kör för än efter framträdandet när jag upptäckte att jag var mycket varmare och lite rodnad i huden på den sidan som var riktad mot kören.
I mycket ovanliga fall kan man faktiskt känna fysisk värme från publiken men i det här fallet är det närmare 900 personer i kören som sjunger för livet och älskar det. En helt klart mätbar energi.

Har aldrig varit mycket för föreningsliv men jag kan förstår vikten av det. Människor får en identitet men i grupp. Skönt och ansvarslöst! Rent historiskt har ju gruppgemenskapen både haft positiva och negativa resultat... jag bestämde mig precis för att inte skriva mer om det eller ens ge några exempel.
Utvecklingen hos kören har varit enorm! Solister lottas ut mellan de som vill eller vågar sjunga. Det låter verkligen så där ibland men det spelar liksom ingen roll... dom gör det ändå, sjunger... något jag aldrig skulle ha vågat utan att känna att jag hade full kontroll.
Tänker på alla medverkare i Singing Bee under åren. Kamikazepersonligheter som slänger sig ut på oprövad mark för att med mycket stor risk att göra bort sig, skiter fullständigt resultatet, rent musikaliskt.
Sådan skulle jag vilja vara ibland!

Sjöng faktiskt Karaoke för en månad sedan, inte första gången i mitt liv men det var första gången utan att vara varken generad eller ha nervösvåta ögon. Kanske är jag en bit på väg?


Nu har vi precis spelat och Alla var där... ha ha! Nästan 1000 människor på scenen 2 000 i publiken.

I bandet hittar vi Gabriells bror Jocke Forss som kapellmästare/ piano, Richard Forss, saxofon, Jimmy Källqvist på bas och Jouni Haapala, percussion.
Kvällen gästartist förhöjde verkligen resultatet. Sarah Dawn Finer har en förmåga att få folk att glittra under ett gig. Har sällan blivit rörd till tårar under en spelning man själv spelar men med Sarah har det hänt mer än två gånger. Att sedan Gabriell Forss med sin bejakande personlighet är en fantastisk pedagog för den körsugna gör inte kvällen sämmre...
Ett tips för dig som vill sjunga men inte riktigt vågar, besök Gabriells kör och prova på... du kan sjunga hur illa som helst, nästan ingen hör


Ps. På onsdag ska det bli ett nöje att provköra nya digitala DTX900K från Yamaha, kanske vissa delar av det är något för Alcazargiget på lördag..?! Ds.

DTX900K


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0