“Think of the press as a great keyboard on which the government can play.” Joseph Goebbels

Bild:
Bild: Inte min men jag tackar för lånet.
(Degenererade musik. Ett uttalande från statsrådet Dr.H.S ZIEGLER).


Nu var det väl, tack och lov, inte ett Yamahakeyboard Joseph Goebbels tänkte på när han sa de här bevingade orden? MEN i dag bör man verkligen börja tänka på vad man läser och vem som är avsändaren!

Här om dagen kom ett underbart roligt klipp från Svenskbladet till min maillåda: SD vill förbjuda Jazz! Jag skrattade högt men blev samtidigt lite orolig när jag såg andras reaktion på klippet. En del läsare, med viss skepsis, trodde verkligen på det... samtidigt började det ticka i mitt huvud... är det bara jag som är naiv? Försök till rasistiskpropaganda har senast gjorts i Sverige bara för några veckor sedan i SD's nu välkända reklamfilm och det är bara drygt 70 år sedan, ( när jag föddes var det bara 30 år tidigare), Jazzen förbjöds i Tredje riket.
Jag vågar inte ens tänka på hur många liknande förbud det finns idag i hårt kulturcensurerade länder...


Joseph Goebbels var propagandaminister i Hitlers Tyskland och han var en smart djävul. Han förbjöd den då så populära Swingen, skapade en egen orkester, Charlie and His Orchestra, som leddes av den nästan perfekt engelsksjungande Karl "Charlie" Schwendler. Han använde sig av kända Jazzlåtar, tog bort det "värsta" av Swingen och skrev om texterna. Det fanns alltså bara ett alternativ och det var hans! Musikerna skulle var de bästa men för att få just dem behövde de använda sig av Judar och andra oönskade etniska folkslag. Tänka sig den pressen, att sitta i Charlies band? Man kom nog ganska väl förberedd till dom repen då grundförutsättningarna för ett harmonisk arbetsförhållande i orkestern redan från början var lika med noll. Snacka om att spela för livet!

Låtarna spelades in och sändes över hela världen med radions hjälp, man kunde t.om. ratta in de nyrenoverade låtarna i USA och Canada.

Här kommer ett smakprov på Makin' Whoopee i en version Charlie påstår orginalkompositören skrivit om själv! Lyssna bara till den fullkomligt galna Rapen i början...


Joseph tog livet av sin familj och sig själv dagen efter att Hitler lämnade jordelivet men bevis på hans fullkomliga galenhet finns kvar. Om jag inte har helt fel var det också han som fick idén att genomföra Kristallnatten, han som tvingade bl.a. Judar och homosexuella att bära stjärnor i olika färger... och till på köpet har jag hört det ryktas om att han var Klarinettist, så där lite grann som Clinton och vår egen Alf trakterar saxofonen. "Fuskar hemma när ingen hör på"... men det är nog bara, som redan skrivet, ett rykte?!


Alltså! Hör upp där ute, i framtiden vet man inte vem som kommer att spela förstafiolen eller vilka som kommer försöka trycka ner tangenterna på det mediala keyboardet i vårt land..!
Ge också en minuts tanke på hur musiken skulle låtit idag från radion i Sverige eller hur tomt ert Spotify hade varit om inte influenser från världens alla kulturer hade fått påverka. Vi skulle ärligt talat inte ha något!

Ps. Om du mot förmodan, efter att ha läst det här, skulle bli sugen att prova antingen klarinett eller trumma i en liten glad och uppfriskande March finns här nedan fina instrumentförslag... Ds.

Trumma!

MTS-9214

 

Klarinett!

YCL-881


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0